SF-mått!

Kommentarer
Sandra - mamma till Molly

Mitt SF-mått var lite svårt att mäta eftersom jag redan hade extrahull på magen. Men jag följde min kurva eller vad man ska säga men fick göra tillväxtultraljud för att säkerställa att inte Molly var för stor.



Varför undrar du, är ditt inte inom det "normala"?

2011-04-01 » 16:26:08 BLOGG: http://surrovich.blogg.se/
Em

Så kommer jag med minne som en guldfisk! -vad f*n är sf mått? ;)

2011-04-03 » 20:57:15
Helene

Vid varje besök, från och med andra hälften av graviditeten, mäter barnmorskan livmoderns storlek för att se hur barnet växt. Hon använder ett vanligt måttband och mäter avståndet mellan blygdbenet (symfysen) och livmoderns överkant (fundus). Sedan ritar hon in värdet på ett sk gravidogram så att man kan följa utvecklingen på en kurva.

Om tillväxten någorlunda bildar en kurva på gravidogrammets så är det oftast ett tecken på att graviditeten utvecklas normalt och att barnet växer som det ska.



Hänger du med nu banan? ;)

2011-04-03 » 23:02:06 BLOGG: http://helenewiklund.blogg.se/
Em

Hahaha jahaaa det är det måttet hon mätte när hon mätte magen! Jag komme rint eihåg vad mitt var, men ajg ska kolla upp det! ;)

2011-04-04 » 17:04:55
mammamelle

från v 26 tror jag så var det för mig=)) å mitt var då 27 ligger som vanligt på den övre kurvan=))

2011-04-12 » 11:02:07

DITT NAMN:
Kom-ihåg-mej? :)
DIN E-MAIL (visas bara för mej):

DIN BLOGG:

DIN KOMMENTAR:


Trackback
RSS 2.0